Havermout pannenkoeken

De allerlekkerste gluten- en lactosevrije havermout pannenkoeken maak je gewoon zelf. Super lekker en ook nog eens gezond.

Gang Lunch, Ontbijt
Keuken Glutenvrij, Hollands, Lactosevrij
Voorbereidingstijd 10 minuten
Kooktijd 20 minuten
Totale tijd 30 minuten
Porties 10 stuks
Auteur Audrey Dobber

Ingrediƫnten

  • 250 gram havermout
  • 700 ml lactosevrije melk
  • 2 eieren
  • 1 snufje zout
  • boter of margarine

Hoe maak je het?

  1. Doe de havermout in de hakmolen van de staafmixer, keukenmachine, blender of koffiebonenmaler. Maal het zo fijn mogelijk tot havermeel.

  2. Doe het havermeel in een beslagkom samen met de helft van de melk, 1 ei en een snufje zout.

  3. Mix goed door tot een glad beslag. Voeg nu het 2e ei toe en steeds een beetje melk totdat de alle melk is opgenomen en je een mooi glad beslag overhoudt.

  4. Zet een koekenpan met anti-aanbaklaag op het vuur en laat de pan goed warm worden. 

  5. Doe nu een beetje boter of margarine in de koekenpan en laat deze bruisen.

  6. Schep met een soeplepel een flinke schep havermoutbeslag in de koekenpan en draai de pan even rond zodat het pannenkoekbeslag gelijkmatig verdeelt wordt.

  7. Draai de havermout pannenkoek om na ongeveer 1 minuut of totdat het beslag gestold is.

  8. Herhaal totdat al het beslag op is.

  9. Je kunt de havermout pannenkoeken warm houden op een bord op 50 graden Celsius in de oven of tussen 2 borden.

Notities

Havermeel kan je ook kopen met het glutenvrij logo, maar zelf maken is net zo makkelijk. Je kunt het luchtdicht zo'n maand bewaren.

In dit recept heb ik lactosevrije melk gebruikt. Als je de pannenkoeken geheel melkvrij wilt maken, dan kan je ook amandelmelk, sojamelk of kokosmelk gebruiken.

Alvast eet smakelijk!